FAQ / Soalan Lazim

  1. Mengapa saya perlu menggunakan SEM?

    Dengan fungsi yang ditawarkan di portal SEM, dari membeli baucer talian dan mendapat semua maklumat yang anda perlukan sepanjang tempoh permohonan peperiksaan anda secara online, ia pasti akan membantu anda dengan mudah.

  2. Adakah saya perlu mendaftar sebagai pengguna sebelum membuat permohonan peperiksaan?

    Anda tidak perlu berbuat demikian. Anda hanya perlu membeli baucer daripada sistem e-pembayaran dan meneruskan permohonan anda dari portal SEMS.

  3. Berapa yuran permohonan dan bagaimana saya boleh membayarnya?

    Yuran permohonan adalah sebanyak RM50.00 (termasuk caj proses). Sila lawati https://epayment.skmm.gov.my untuk membeli baucer peperiksan tersebut.

  4. Bolehkah saya menggunakan cara pembayaran yang lain, selain baucer?

    Ya, anda boleh. Tetapi anda tidak boleh menggunakan untuk permohonan online. Anda boleh menghantar borang permohonanan anda dengan menggunakan Kiriman Wang / Wang Pos Malaysia atau Bank Draf, dibayar kepada SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA.

  5. Adakah saya masih boleh menyemak status keputusan permohonan dan peperiksaan sya jika saya menghantar permohonan saya secara manual?

    Ya. Setelah pegawai kami telah memasukkan data anda ke dalam sistem, anda akan menerima pemberitahuan e-mel (jika permohonan anda beserta alamat e-mel) dan boleh mula menyemak permohonan anda dan status peperiksaan anda secara online.

  6. Apakah tempoh sah laku baucer yang telah dibeli?

    Baucer anda adalah sah sehingga 1 tahun. Anda boleh merujuk kepada contoh dibawah untuk menentukan tempoh sah laku baucer anda.
    Tarikh beliTarikh tamat
    1 Januari – 30 Jun31 Disember (tahun yang sama ia dibeli)
    1 Julai – 31 Disember30 Jun (tahun berikutnya)

  7. Saya telah menukar alamat / no telefon saya. Bagaimana saya boleh menukar maklumat yang saya telah dihantar?

    Untuk bantuan, anda boleh menghubungi pegawai yang bertanggung jawab dan memberikan kami maklumat-maklumat yang dperlukan. Kami akan mengemas kini maklumat anda sebaik sahaja kami mendapat butiran tersebut. Sila hubungi:

  8. Bolehkah saya menyemak permohonan dan status keputusan peperiksaan saya secara online?

    Anda boleh menyemak status permohonan anda secara online, dengan menggunakan fungsi yang ditawarkan. Bagi tiap-tiap permohonan yang beserta alamat e-mel, anda akan menerima pemberitahuan untuk setiap permohonan yang diluluskan atau ditolak.

  9. Bolehkah saya mencetak slip permohonan dan keputusan peperiksaan saya secara online?

    Ya. Anda boleh mencetak slip keputusan permohonan, kemasukan dan peperiksaan jika maklumat tersebut telah dikemaskini oleh pegawai kami.

  10. Adakah apa-apa pemberitahuan yang diberikan kepada saya untuk apa-apa kemas kini yang ada sepanjang proses permohonan itu?

    Ya. Bagi setiap permohonan yang beserta alamat e-mel, anda akan menerima notis pemberitahuan bagi tiap-tiap permohonan yang diluluskan atau ditolak, dan juga bagi keputusan peperiksaan anda.

  11. Bolehkah saya menarik balik/membatalkan permohonan saya?

    Ya. Anda boleh menarik balik permohonan anda sebelum tarikh tutup permohonan berakhir. Anda tidak akan dibenarkan untuk menarik balik permohonan anda selepas tarikh tutup permohonan berakhir.

  12. Bolehkah saya mengguna semula baucer saya jika saya berjaya menarik balik/membatalkan permohonan saya?

    Ya, anda boleh menggunakan baucer tersebut dengan syarat voucher tersebut masih sah untuk digunakan. Anda boleh menyemak tempoh sah laku dari baucer anda.